Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Netflix

téma: Netflix / Lukáš Skupa / 8. 12. 2019

Průkopnický, vizionářský, obdivuhodný, inspirativní. Takový se může jevit Netflix při pohledu na jeho přes dvě dekády trvající tažení mediálním trhem. Z americké společnosti, která roku 1998 spustila nový typ on-line půjčovny, rozesílající svým zákazníkům DVD poštou, se stal globální gigant, jehož předplatitelé denně zhlédnou kolem 140 milionů hodin nabízeného VOD obsahu. Svou činnost přitom Netflix zahajoval v době, kdy se obchod s DVD teprve začínal masověji rozšiřovat. Stejná situace se opakovala i o pár let později se streamováním, které bylo v roce 2007 také v rané fázi vývoje. Brzy poté začal Netflix expandovat mimo hranice Spojených států a postupně si vybudoval pozici nejmocnější virtuální videotéky, jež si vlastní obsah i sama vyrábí. Skrze své Netflix Originals čím dál výrazněji proniká do prostředí americké, evropské či asijské produkce.

Téma věnované Netflixu vychází v pravý čas. Nejenže v říjnu zahájila provoz česká verze Netflixu, ale velké změny aktuálně hýbou především celosvětovým trhem se streamovacími službami. Tváří v tvář rychlému vývoji, spojenému s nárůstem nových konkurenčních platforem typu Apple TV+ nebo Disney+, lze jen stěží odhadovat blízkou, natož vzdálenější budoucnost v této klíčové oblasti dnešního mediálního průmyslu. Jisté je snad jen to, že alespoň na určitou dobu ještě zůstane lídrem trhu Netflix se svými více než sto padesáti milion předplatitelů.

O Netflixu toho víme stále málo i proto, že jen neochotně zveřejňuje konkrétnější statistiky a nerad nechává nahlédnout do zákulisí svého fungování. V tématu jsme se pokusili postihnout několik podstatných rysů ve vztahu k jeho statusu a nabídce, kterou s oblibou prezentuje s ohledem na výjimečnost kvantity a zároveň kvality titulů. Texty se z různých úhlů dotýkají svrchované pozice Netflixu na poli streamingu, specifik jeho distribuce či původní produkce. Některé z příspěvků zkoumají také rozpory mezi obrazem a reálnou praxí – tedy jak Netflix dostává svému navenek šířenému image v konfrontaci se skutečnými možnostmi uvádění, sledování či vlastní tvorby.

Milan Kruml přehledně shrnuje současnou situaci poskytovatelů VOD obsahu. Představuje i nové hráče, kteří vstoupí na světový trh příští rok coby další vyzyvatelé Netflixu. Ondřej Pavlík rozebírá strategie veřejné prezentace značky Netflix a naznačuje, co se za nimi přesněji skrývá. Ať už jde o proklamovanou původnost titulů z kolekce Netflix Originals nebo třeba diskutovanou roli algoritmů, jež zasahují i do tvorby pořadů. Dan Krátký se pak detailněji zaměřuje právě na jeden z Netflix Originals programů, seriál Dům na kopci (2018) – první původní hororovou sérii Netflixu, která je i v širším kontextu originálním příspěvkem k žánru a zrcadlí se v ní dlouhodobější autorské směřování Mikea Flanagana. Poslední dva články se obecněji zabývají dvěma typy tvorby, kterou Netflix distribuuje či sám produkuje. Martin Šrajer se soustřeďuje na dokumenty, včetně problémů spjatých s jejich existencí výlučně v on-line prostoru. Antonín Tesař pak přibližuje trend japonského anime uzpůsobeného pro potřeby Netflixu a jeho uživatelů.

Přečteno 648x

Článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir


DALŠÍ Z RUBRIKY

Ve středu začíná festival krátkometrážních snímků v Praze

Konec seriálu Mindhunter? Třetí řadu Netflix odložil na neurčito

Z Parazita bude minisérie, Pon Džun-ho o projektu jedná s HBO

Smíření s džihádem a s pubertou / Mladý Ahmed

Chystá se film o Dylanovi, zpěváka ztvární Timothée Chalamet

Na Berlinale mají nakročeno Tsai Ming-Liang a Jia Zhangke

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy

Vymítač předsudků / Antologie města duchů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století


RUBRIKY

anketa (24) / český film (90) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (751) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (164) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (250) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #126 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Sráč nebo hrdina, všichni jedna rodina / Národní třída (Jarmila Křenková, kritika)

Ztracené město a hvězdy / Ad Astra (Dan Krátký, kritika)

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film (Martin Šrajer, téma)

Úvod k tématu: Netflix (Lukáš Skupa, téma)

Síla Dolanova polibku / Matthias a Maxime (Jan Bodnár, kritika)

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu (Antonín Tesař, téma)

+ více...