Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tisíc tváří hrdiny / Richard Jewell

Tisíc tváří hrdiny / Richard Jewell

kritika / Dan Krátký / 15. 5. 2020

Clint Eastwood si v posledních letech vybírá režijní projekty, které spojují především dvě roviny – problematizují jednorozměrné podoby amerického hrdinství a současně vyzývají k experimentům na úrovni vyprávění. Pašerák stál na sérii promyšlených opakování a variací, Paříž 15:17 pracovala s obsazením skutečných hrdinů do jejich fikčních rolí a v Sully: Zázrak na řece Hudson jednu klíčovou událost rekonstruovala série odlišných perspektiv. Eastwoodův nejnovější film Richard Jewell je pak propojením všech zmíněných tendencí. Příběh muže, který v roce 1996 při konání olympijských her v Atlantě zachránil desítky lidí, když nahlásil podezřelý batoh s výbušninou, nabízí fascinující pole k testování možností vyprávění.

Právě skutečné události z noci 27. července 1996 jsou mimořádně důležitým faktorem ve hře s podobami hlavního hrdiny. Jewell, přehnaně ambiciózní a podlézavý zaměstnanec bezpečnostní agentury, alarmista, fascinovaný zbraněmi a bezpečnostními složkami, se na krátkou dobu stane národním hrdinou. Avšak o chvíli později je médii a FBI označován za možného atentátníka, který chtěl být celý život hrdinou, pročež bombu vyrobil sám. Eastwood se scenáristou Billym Rayem postupují podobně jako v případě Sullyho. Jen tentokrát nejde o několik perspektiv téže události, ale několik různých podob Jewellova hrdinství.

Scény, jež atentátu předcházejí, jsou kondenzovanou rekapitulací jeho života. Klíčovým faktorem jsou přitom nejasnost v jeho úmyslech a fascinace policejními složkami, která Richarda vede k překračování vlastních pravomocí jako ochranky univerzitního kampusu. Vyprávění tak adaptuje perspektivu bulvárního textu a na Jewellově osobnosti nachází řadu ne nutně negativních, ale problematizujících vlastností.

Noc atentátu pak pracuje s výpustkami, díky nimž není možné říct, kdo výbušninu do parku přinesl a zda není v kontaktu s hlavním hrdinou. Znovu se tak utvrzuje obraz muže, jehož snaha být hrdinou budí pochyby. Zhruba v polovině vyprávění se Jewellův právník Watson Bryant s nečekanou upřímností svého klienta ptá, jestli je vinen. Jeho rezignované a unavené opakování vlastní neviny najednou značí nuancované obrácení perspektivy. Eastwoodův příběh se nenápadně zlomí a začne vést diváka směrem k očištění protagonisty.

Zásadní je i hrdinova deziluze. Jeho celoživotní glorifikace policejních složek a toho, co vyšetřovatelé mají reprezentovat, se setkává s jejich neschopností vidět informace v širším kontextu. Odhaluje tak nejen lidské limity, ale především limity institucí. Fungování FBI zde načrtává paralelu k bulvární povaze některých médií, pro něž je klíčová senzace a rekontextualizace faktů. Snímek tak žádnou ze stran nezobrazuje jednorozměrně. Za každou nachází sérii pochybných rozhodnutí.

Znalost skutečných událostí vyzrazuje pointu, ale o to víc je pozoruhodné, že Richard Jewell funguje i tak. Vyprávění neustále pracuje s nejasností a nedoslovností. Obratně probouzí i přiživuje pochyby a rekonstruuje problematického, avšak upřímného a pravého hrdinu. Eastwood dokonce mění způsob, jímž herci na protagonistu reagují. Rockwellův tradičně stylizovaný projev postupně přechází do civilnější roviny, Kathy Bates se naopak stává v roli matky výraznější a v centru stojí nenápadný Paul Walter Hauser, jehož Jewell projde pouze jedním expresivním momentem, jeho síla ale vždy leží v tlumeném a dýchavičném projevu. Právě drobnými posuny v herectví, neviditelném stylu, ale především prací s rozsahem vědění vykresluje Eastwood svých tisíc tváří Richarda Jewella. A žádná není jednoznačná.

Richard Jewell (USA, 2019, IMDb)
Režie: Clint Eastwood, scénář: Billy Ray, kamera: Yves Bélanger, střih: Joel Cox, hudba: Arturo Sandoval, hrají: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm ad., 129 minut, distribuce: Vertical Ent.  (premiéra v ČR 16. 1. 2020).

Richard Jewell (USA, 2019, IMDb)
Režie: Clint Eastwood, scénář: Billy Ray, kamera: Yves Bélanger, střih: Joel Cox, hudba: Arturo Sandoval, hrají: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm ad., 129 minut, distribuce: Vertical Ent.  (premiéra v ČR 16. 1. 2020).

Přečteno 506x

Článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
5 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Richard Jewell

****  ČTENÁŘI (2)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #129

#129

červen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Společnost podmíněné lásky / Chvění

Od sexuálních predátorů k mediální gramotnosti / V síti

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Tisíc tváří hrdiny / Richard Jewell

Válka jako vychytávka / 1917

Velkej chlap potřebuje velkej diamant / Drahokam

Život je krásňoučký / Králíček Jojo

Malé ženy v kalhotách / Malé ženy


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Tancem proti homofobii / Dokud se tančí

Ruben Östlund pokračuje v natáčení satiry na superbohaté

Další film Almodóvara a Penélope Cruz bude o paralelních matkách

O včelách a lidech / Země medu

Homemade na Netflixu představí karanténní kraťasy známých filmařů

Žánrové tropy v subtropech / Kanáři

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nebýt slyšet není důvod k mlčení / Bídníci

Ztracené město a hvězdy / Ad Astra

Příliš ostré světlo / Budiž světlo

Šifrovačka pro mileniály / Záhada Silver Lake

Dokonale vyměřený seskok / Mission: Impossible - Fallout


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (33) / dvd (121) / editorial (103) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (3) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (122) / komiks (10) / kritika (962) / mimo kino (19) / nekrolog (1) / novinka (771) / objev (3) / pojem (36) / portrét (15) / profil (109) / reflexe (24) / report (115) / rozhovor (166) / scénář (4) / soundtrack (50) / téma (934) / televize (109) / tisková zpráva (1) / událost týdne (257) / videohra (67) / web (42) / zoom (162)

Cinepur #128 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Jen o něco lepší filmy / Andrej Andrejevič Tarkovskij (Marek Čermák, rozhovor)

Společnost podmíněné lásky / Chvění (Tomáš Gruntorád, kritika)

Život je krásňoučký / Králíček Jojo (Ondřej Pavlík, kritika)

Odvážná škatulata / 70. Berlinale (Ondřej Pavlík, report)

Sully / Hrdinský obraz ve zmnožených perspektivách (Martin Kos, téma)

O užitku a škodlivosti cinefilie pro filmovou teorii / Mizanscéna a filmový styl (Benjamin Slavík, kniha)

+ více...