 |
Řeči, řeči, řeči /... |
#121 |
kritika |
Jan Kolář |
V posledních šesti dekádách byla v souvislosti s Godardovými filmy slova jako „experiment“, „alternativa“ či „provokace“ zmiňována tak často, až se z jejich spojení s režisérovým jménem... |
|
 |
American Honey / Leporelo... |
#109 |
kritika |
Jan Kolář |
Všechny filmy Andrey Arnold charakterizují dva prvky – hrdinky svázané pouty, z nichž se snaží vyprostit, a kamera sledující z bezprostřední blízkosti jejich pokusy uniknout. Z ruky snímané,... |
|
 |
|
 |
|
 |
Dheepan / Obrazy k... |
#102 |
kritika |
Jan Kolář |
Je trochu paradoxní, že letošní Zlatou palmu – stereotypně považovanou za nejprestižnější ocenění, jehož lze v rámci autorské kinematografie dosáhnout – získal právě Dheepan. V Audiardově... |
|
|
|
|
|
 |
Následky lásky / Dumy... |
#92 |
kritika |
Jan Kolář |
Úvodní záběr Sorrentinova celovečerního debutu z roku 2004 tvoří jedna z nejjednodušších a také nejcyničtějších anekdot ironizujících filmové diváctví. Přes dvě minuty trvající hypnotický... |
|
 |
Camille Claudel 1915 /... |
#91 |
kritika |
Jan Kolář |
V roce, kdy se Dumontův film odehrává, už pro devětačtyřicetiletou sestru Paula Claudela jakékoli viditelné drama skončilo: někdejší Rodinova studentka a
milenka se už vymanila z osobního... |
|
 |
Práce a únava za časů... |
#online |
novinka |
Jan Kolář |
Od pondělí 6. ledna do neděle 12. ledna 2014 nabízí portál DAFilms.com zdarma cyklus dokumentů spjatých tématem zimy. Pod souhrnným názvem 50 odstínů bílé se zde setkávají různorodé osobnosti... |
|
 |
Visegrád po revoluci / Úvod... |
#85 |
téma |
Jan Kolář |
Film není jen umění, stejně jako nelze filmová díla považovat jen za výsledek masové průmyslové výroby. Na kinematografii se lze dívat i jako na symptom doby, v níž filmy vznikají, jizvy minulosti,... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Klip / Výchova dívek v... |
#83 |
kritika |
Jan Kolář |
Ve vztahu k času působí film povětšinou jako mladší, sentimentální sourozenec fotografie. Spoušť fotoaparátu fixuje minulé okamžiky a vystavuje je – jako všechny znehybnělé a umrtvené věci –... |
|
|
|
|
|
|
|
 |
Rozchod Nadera a Simin /... |
#80 |
kritika |
Jan Kolář |
Téměř přesně rok poté, co film Asghara Farhádího Rozchod Nadera a Simin vstoupil na svou veleúspěšnou mezinárodní dráhu, během níž mimo jiné získal hlavní cenu na festivalu v Berlíně, Zlatý... |
|
 |
Stud / Variace pro devět... |
#80 |
kritika |
Jan Kolář |
Zatímco pro film bývá charakteristické plynutí, povahu videoartu vymezuje opakování – repetitivní obrazy a pohyby navracející se ve znovu a znovu převíjených smyčkách, bez zjevného konce a... |
|
|
|
|
|
|
|
 |
Nic proti ničemu / Žít... |
#78 |
kritika |
Jan Kolář |
Skoro se zdá, jako by filmy Petra Marka – přinejmenším ty, které pronikly do oficiální distribuce – byly odsouzeny k extrémním reakcím. Buď se dočkají jednoznačného odmítnutí (často s... |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Věrná kopie / Neděle v... |
#74 |
kritika |
Jan Kolář |
Titulková sekvence Věrné kopie – statický čtyřminutový záběr na opuštěný řečnický pult, jehož mrtvolnou kompozici občas naruší jen silueta usedajících diváků a jejich přidušené... |
|
 |
Nejradši ze všeho mám... |
#73 |
téma |
Jan Kolář |
Hostem 11. ročníku olomoucké Přehlídky animovaného filmu byl britský audiovizuální „multiinstrumentalista“ Peter Greenaway. Osmašedesátiletý rodák z Newportu v Olomouci promítl jednu z... |
|
 |
Editorial č.73 / Změny,... |
#73 |
editorial |
Jan Kolář |
Dlouho jsem váhal, čím editorial tohoto čísla otevřít. Zda psát o nové grafické podobě časopisu nebo spíš o lidech, kteří ho během uplynulých roků, měsíců a týdnů opustili. Jestli bodře... |
|
|
|
 |
Na mamuta! / Cinefilní... |
#73 |
kritika |
Jan Kolář |
Tvorba Gustava de Kerverna a Benoita Delépina je důkazem toho, že styl opravdu velkých autorů se nemění. I jejich poslední film je – stejně jako ty předchozí – sestaven z obrazů komponovaných... |
|